Daginstitution – vallensbæk
BYGHERRE Vallensbæk Kommune
ARKITEKT WE Architecture
INGENIØR Artelia Group
ENTREPRENØR Dansk Boligbyg
KONKURRENCE
at være barn i et landsbymiljø
Visionen og udformningen af Vallensbæks nye børnehus tager afsæt i ønsket om at skabe et imødekommende hus i børnehøjde der integrerer sig harmonisk i det omkringliggende landsbymiljø ved Vallensbæk Skole. Daginstitutionen skal være en bygning til børn i høj kvalitet, hvor rammerne for leg giver mange muligheder. Børnehuset skal omfavne områdets grønne kvaliteter og skabe en nærhed til naturen (i legen), både inde og ude. Udformningen af huset og de omkringliggende udearealer arealer skal minde os om og tilskynde en mere bæredygtig adfærd.
Legepladsen og udearealerne til Vallensbæk Ny Daginstitution taler sig ind det varierede landskab, hvor den Grønne Kile og Vallensbæk Landsby danner afsættet for den valgte skala og den landskabelige bearbejdning. Vallensbæk Ny Daginstitution udformes med afsæt i landsbyens intimitet og rumlighed for at skabe en genkendelighed til børnenes forståelse af nærområdet. Institutionens udearealer udgør samtidig en integreret del af Vallensbæk Skoles udendørs aktiviteter. Som et offentligt tilgængeligt område uden for institutionens åbningstid tilbyder udearealerne et varieret supplement af motoriske- og sanselige oplevelser. I et åbent og transparent design vil udearealerne opleves intime og tryghedsskabende for den besøgende. I Vallensbæk har man landets største andel af småbørn i alderen 0-5 år, og derfor er det en af kommunes fokusområder, at man prioriterer det gode børne- og familieliv. Det er vores intention at understøtte denne vision bedst muligt, ved at give det nye børnehus de bedst mulige rammer til leg, fantasi og udfoldelse.
Konceptuelt trækkes naturen ind i børnehusets legeplads og danner rammen om en landsbyagtig zonefordeling. Landsbyen og Den grønne kile har været inspiration til at placere bygningskroppen, der har en landsbyagtig karakter i en landskabelig kontekst, hvor tæt randbeplantning omkring skel trækker sig ind og omkranser institutionen for mod kernen og hjerterummet at opløses i et lysåbent terræn, hvor landsbykarakteren udfolder sig i lighed med de fællesskabsorienterede aktiviteter og udeliv. Her etableres dyrkningshaver, der kan være med hønsehold og bistader. Klatreanlægget langs støjmuren kan bestiges og måske man kan se til naboen – Vallensbæk Skole.
Ankomsten fra parkeringspladsen udmunder i en fin torvdannelse hvor der er plads til et hvil og en snak med en anden forældre under de store eksisterende trækroner mod syd. Skoven og lysningen er de to stærke karaktergivende rumdannende elementer, der er hovedgrebet for den
landskabelige tilgang og design af udearealerne. Lysningerne understøtter og forstærker institutionens landskab i en meget anvendelig form og skaber tilgængelighed for udelivets mange kreative elementer. De mange elementer rummer samtidig utallige udfoldelsesmuligheder for, at de kan udvikles som processer og understøtte områdets kommende natur og biodiversitet. Det er af stor værdi at kunne rykke aktiviteter uden for institutionen.
De udendørs arealer har stor fokus på bevægelse, leg og læring og på en stimulering af sanser og motorik. Der er samtidig lagt vægt på at stimulere børnene med forskellige sværhedsgrader i terræn og legeelementer, så arealet virker inkluderende og appellerer til det enkelte barn. Vandringer til de grønne naturomgivelser kan understøtte og supplere naturens lege og den ustrukturerede leg i naturlige omgivelser, hvor børnene indgår i et samspil med naturen.
“Tilbuddet har en meget fin disponering og orientering som fint indpasses i den eksisterende skolestruktur. Disponeringen giver også gode adgangsforhold fra parkeringsområde og cykelsti og særligt overgangszonen mellem bilparkering og bygning med cykelsti, cykelparkering m.v. vurderes positivt. Herudover vurderes udearealerne også meget positivt, herunder opdelingen med direkte adgang fra vuggestue og børnehavegrupper til de alderstilpassede udearealer, en beskyttet gård på begge etager samt zone opdelingen af udearealer med vuggestueområde tættest på bygning. (…) Udearealerne vurderes at have en meget fin arkitektonisk kvalitet og generelt at være udformet holdbart, brugbart og smukt samt underbygger de funktionelle dele af projektet.”
Dommerkommentarer fra afgørelsen.