HOLBÆK PRIVATE REALSKOLE
BYGHERRE Holbæk Private Realskole
ÅR 2024
STATUS Udbudsfasen
En levende mosaik af belægning og beplantningstyper skaber et legende, fleksibelt og robust netværk af varieret funktionalitet, rum og aktivitetsniveauer. Med små lommer der giver plads til både ro, pause og aktiviteter sørges der for at tilgodese elevernes forskelligheder og behov. Projektet søger at skabe et inkluderende udemiljø med plads til alle.
De forskellige projektområder bindes sammen af et slynget rumligt forløb, der opfanger terrænforskelle og har indarbejdet beplantning og ophold. Som tilskuer til bold- og løbeaktiviteter er eleverne dermed også engageret, hvilket vil tilføre hele området en sympatisk dynamik. Boldbanerne og løbebanen vil naturligt skabe et dynamisk område med stor aktivitet. Det foreslåede design med en inddragelse af randzonerne til et aktivitetsrum giver hele området en yderligere dimension
Materialevalget har sammenhørighed med facaden på Rustenborg. Formgivning og materialevalg danner tilsammen en æstetisk og rumlig sammenhæng, der giver området identitet og et indbydende udtryk. Klinkebelægningen har både en funktionel karakter som adgang- og flugtvej til bygningerne. De danner samtidig et glacis mod boldbanerne, der optager niveauforskel og giver hele området karakter og indhold. I gårdrummet vil vertikale forskydninger bidrage til rumligheden.
Cykelparkeringen udlægges i slotsgrus med trapper og ramper i betonfliser. Beton anvendes også til ramper til boldbanen og som siddeplinter på klinkeglaciset.
Beplantningen indarbejdes i hele opgaveområdet som et rumdannende og sammenbindende element. Beplantningen giver hele området karakter og opleves både inde fra bygningen og ved ophold på området. Beplantningen styrker og underbygger stedets fortælling og bidrager positivt til styrke biodiversiteten i området. De eksisterende træer udgør i den forbindelse et veletableret afsæt for den nye beplantning. Der lægges vægt på, at arealets begrønning får et større visuelt fokus end det er tilfældet i dag.